The certification of technical knowledge and work trajectories within the framework of the Certification of Trades Program of the National Technological University - Delta Regional College
Abstract
The presentation reflects on the certification of technical knowledge in the framework of an investigation of Labor Trajectories and Certification of Trades, at the National Technological University - Delta Regional College (UTN-FRD), in the period 2003-2015. To do this, it will focus on the reconstruction of the labor trajectories of people in the Zárate - Campana region who went through the device called "Trades certification program", in order to determine the impact that this program had on a population that certified as continuously.
The device implemented in UTN FRD emerged in 2003, trying to respond to local demands in the face of the lack of people with trades, as a consequence of the deindustrialization of the times that preceded it. These conditions were repeated, in a similar way, since 2016 with changes in the economic model. These conditions mentioned, among others, that impact the world of work are: a marked contraction of the market that is evident with a drop in the activity rate, high unemployment rate, precarious and informal employment, closing of SME industries, one of the growth engines of the national economy.
The guiding question was to investigate the meanings and representations that people who certify their trade through the "Program" construct. Among the objectives, characterize both personal, family and peer perceptions and establish the qualifications that operate in the labor field on said certification. As sources of information, the general base of enrolled in the faculty program was used to carry out the clipping and sociodemographic characterization of the sample and semi-structured interviews, using a mixed methodology.
Downloads
References
[2] Jacinto, Claudia, Millenaar, Verónica; (2012). Los nuevos saberes para la inserción laboral: Formación para el trabajo con jóvenes vulnerables en Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 17. 141-166.
[3] Bourdieu, Pierre; (1980). Le capital social. Notes provisoires. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 31, pp. 2-3.
[4] Jacinto, Claudia, Chitarroni, Horacio; (2010). Precariedades, rotación y movilidades en las trayectorias laborales juveniles. Estudios del Trabajo, enero/diciembre. 5-36.
[5] Jacinto, Claudia; (2010). La construcción social de las trayectorias laborales de jóvenes. Políticas, instituciones, dispositivos y subjetividades. IDES. Editorial TESEO, Buenos Aires, Argentina.
[6] Caminos truncados. Un estudio de las consecuencias de la privatización de YPF en las trayectorias laborales de los extrabajadores petroleros. Tesis de Maestría en Ciencias Sociales del Trabajo Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.
[7] Roberti, María Eugenia; (2011). El enfoque biográfico en el análisis social: Una aproximación a los aspectos teórico-metodológicos de los estudios con trayectorias laborales [En línea]. Tesis doctoral. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.683/te.683.pdf
[8] Riquelme, G. C. (2004) La educación secundaria antes y después de la reforma: efectos distributivos del gasto público. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Miño y Dávila Editores. Buenos Aires.
[9] Gallart, María Antonia; (2008). Competencias, productividad y crecimiento del empleo: el caso de América Latina. OIT/Cinterfor, Montevideo.
[10] Herger, Natalia; (2012). Los jóvenes y adultos con bajo nivel educativo enfrentando la fragmentación de los sistemas de educación y formación para trabajo: las políticas de reconocimiento de saberes de los trabajadores como campo relativo y conflictual. (PEET-IICE/UBA). Buenos Aires.
[11] Bertrand, Olivier; (2000). Evaluación y certificación de competencias y cualificaciones profesionales. OEI. Madrid, España.
[12] Agudelo, Santiago; (1993). Certificación Ocupacional. Manual didáctico. Montevideo, Uruguay. Cinterfor/OIT.
[13] Ruiz Bueno, Carmen; (2006). La certificación profesional: algunas reflexiones y cuestiones a debate. Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Pedagogía Aplicada. Grupo CIFO; Educar 38, 133-150.
[14] Muñiz Terra, Leticia; (2012). “Carreras y trayectorias laborales: una revisión crítica de las principales aproximaciones teórico‐metodológicas para su abordaje.” Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales. Vol. 2, nº 1, primer semestre de 2012., (pp. 36-65)
[15] Ferrarotti, Franco; (1990). La historia y lo cotidiano. Centro Editor de América Latina. Buenos. Aires.
[16] Sennet, Richard; (2009). El Artesano. Ed. Anagrama. Barcelona, España. Barcelona, España.