Application of quality tools to academic performance.
Case study: engineering students at UTN-FRSC
Abstract
The evaluative functions play an important role in improving the quality of the teaching-learning process. Although the determinants of academic performance in higher education are known, the impact of evaluation processes on said improvement is unknown. Using statistical process control techniques, we seek to monitor and evaluate its capacity. In particular, the performance of students enrolled in economics and general economics was analyzed, for industrial engineering and electromechanical engineering careers, at the Santa Cruz Regional Faculty of the National Technological University. Data corresponding to the 2020 period were used and emphasis was placed on the failure rate. We observe that the failure rate is between 19 and 25%, respectively, for each of the cohorts analyzed, this result being representative for the data set. This novel finding serves as the basis for working on the quantification of teaching-learning processes. Thus, our results highlight the central importance of online execution of control charts, to follow the progress of the process and take the necessary corrective measures to achieve better results in the teaching-learning processes.
Downloads
References
Besterfield, D. H. (2019). Control de calidad. México. Octava Edición. Pearson Educación de México, S.A. de C.V.
Bowles, S. (1970).Toward an Educational Production Function. En Education, Income and Human Capital, National Boureau of Economic Research, pp.11-70
Cattáneo, A. C., Aliverti, V., Ogean, B., De Luca, J. C., & Picco, S. J. (2022). Regreso a la presencialidad: evaluación de tres cohortes del curso de Genética General de la Facultad de Ciencias veterinarias de la UNLP. In IV Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública (La Plata, 26 al 30 de septiembre de(2022).Recuperado: https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Regreso+a+la+presencialidad.+Evaluaci%C3%B3n+de+tres+cohortes+del+curso+de+Gen%C3%A9tica+General+de+la+Facultad+de+Ciencias+veterinarias+de+la+UNLP&btnG=
Chipia, J., & Santiago, C. (2020). Educación universitaria: transición y disrupción digital. Aproximación crítica. GICOS.
Coleman, J., Campbell, E., Hobson, C., McPartland, F., Mood, A., Weinfeld, F, y York, R. (1966). Equality of educational opportunity. Washington DC, U.S. Government Printing Office.
Flores Tapia, C. E., & Flores Cevallo, K. L. (2021). Pruebas no paramétricas para determinar la aleatoriedad de los datos en procesos productivos y procedimientos para calcular estadísticas en pareja. Ciencia, Economía y Negocios, 5(1), 97-118. Doi: https://doi.org/10.22206/ceyn.2021.v5i1.pp97-118
García, M. E., Gutiérrez, A. B. B., & Rodríguez-Muñiz, L. J. (2016). Permanencia en la universidad: la importancia de un buen comienzo. Aula abierta, 44(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.04.001
Gonzales López, E. F., & Evaristo Chiyong, I. S. (2021). Rendimiento académico y deserción de estudiantes universitarios de un curso en modalidad virtual y presencial.
González, F. (2020). Rendimiento académico en materias universitarias: un análisis empírico para la Universidad Nacional de Salta (UNSa) (N°.23). Recuperado: https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Rendimiento+acad%C3%A9mico+en+materias+universitarias&btnG=
Lara-Hernández, C., Melo-González, R., Herrera-Ruiz, D. A., & Valdez-Gómez, J. A. (2011). Control estadístico de procesos en tiempo real de un sistema de endulzamiento de gas amargo. Metodología y resultados. Tecnología, Ciencia, Educación, 26(2), 57-74.
Minitab (2016).Introducción a Minitab Version 17.
Urrego, M. L. P., & Zúñiga, J. S. P. (2013). Cuantificación de la capacidad de proceso para datos cualitativos. Universidad de Ibagué, Ibagué. Recuperado de https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Cuantificaci%C3%B3n+de+la+capacidad+de+proceso+para+datos+cualitativos&btnG=